Hystéria okolo osemročných gymnázií. 

Prečo je o osemročné gymnáziá taký záujem? A prečo sa ich snaží ministerstvo obmedzovať?

Od tzv. osemročného gymnázia sa očakáva, že poskytne dieťaťu podnetnejšie prostredie, ucelenejšiu základňu vedomostí a priestor pre lepšie odhalenie daností a rozvoj jeho talentov. V skratke, že dá dieťaťu lepšiu perspektívu uplatniť sa v budúcnosti.

Prečo? Prečo sa to všetko očakáva od osemročných gymnázií, ktoré dieťa v konečnom dôsledku vlastne do života, okrem viac menej všeobecných vedomostí, nevybavia žiadnou špecializáciou, žiadnym konkrétnym balíkom vedomostí, ktoré by mu pomohli zamestnať sa? Veď jeho osnovy /v prvých štyroch rokoch/ sú rovnaké ako osnovy každej ZŠ. A pokiaľ ide o prípravu na vysokú školu, to zvládne  rovnako aj každé bežné gymnázium.

Dnes prijímajú bežne stredné školy takmer každého, kto o ne prejaví záujem a neexistuje teda ani dôvod obávať sa, že sa dieťa z deviateho ročníka ZŠ na gymnázium nedostane.

Prečo teda tá hystéria? Prečo sú rodičia ochotní komplikovať si život vybavovaním prihlášok, traumatizovať svoje dieťa prijímačkami a zaťažovať sa administratívnymi vybavovačkami pri zmene školy?

Mňa napadajú tieto dôvody:

Za prvé, ide o vyššiu úroveň vyučovacích hodín. Nie však preto, žeby tam boli lepší učitelia, či nejaké lepšie materiálne vybavenie /pokiaľ si ho rodičia sami nezasponzorovali/. Je to spôsobené hlavne tým, že tieto školy nie sú povinné prijať každého uchádzača a už vôbec nie uchádzača s poruchami učenia, či správania /takí sa tam spravidla ani len nepokúšajú dostať/. Učiteľ na takej škole nemusí stráviť polovicu /a v ojedinelých prípadoch možno aj viac ako polovicu/ hodiny umravňovaním, upozorňovaním a upokojovaním nespratníka a väčšinou následne aj celej triedy, a tak môže celý vyčlenený čas venovať učeniu, vysvetľovaniu, individuálnemu prístupu… To deti v bežných školách nie vždy dostanú.

Za druhé, ide o psychickú pohodu dieťaťa.

Úspešní uchádzači majú vďaka výberovosti týchto škôl, šancu, stráviť nasledujúce roky, minimálne v pokojnejšom a tvorivejšom  prostredí, oproti menej šťastným rovesníkom na ZŠ. A to je v súčasnosti veľký bonus. Možno niekedy väčší, ako všetko ostatné. Ak je v triede nejaké to integrované dieťa s poruchou učenia, či nedaj boh správania, tak majú väčšinou, ako deti, tak aj učitelia, o istý druh zábavy postarané. A to takmer na každej hodine a každý deň a po celý rok.

Takže plne chápem rodičov, že aj pri najmenšom náznaku, že to ich dieťa zvládne, snažia sa ho dostať do tejto privilegovanej inštitúcie. Zabijú jednou ranou dve muchy. Lepšia úroveň vedomostí a väčšia pohoda pre dieťa. Tieto inštitúcie sa tak stávajú okrem iného aj predmetom úniku pred upadajúcimi a vďaka zlému súčasnému školskému zákonu, neraz protivne neznesiteľnými podmienkami v bežnej škole.

A možno sa nájdu ďalšie dôvody. Rada by som sa k nim dopátrala. Nepochybne by bolo zaujímavé poznať viac názorov na otázku: Prečo je dobré poslať dieťa preč z bežnej ZŠ?

Parkovanie v Bratislave – PAAS

24.11.2022

Je to len zdieranie. A nikto ma nepresvedčí o opaku. Už ste parkovali v Petržalke? A dostali ste aj pokutu? A vôbec nie malú? Ha,ha, ha. Na Slovensku sa dejú vážne zaujímavé veci. Napr. bývate v Petržalke, máte v Petržalke zaregistrované auto, zaparkujete v Petržalke a dostanete pokutu za nesprávne parkovanie, hoci parkujete na verejnom a hlavne poloprázdnom parkovisku a [...]

Parkovanie v Bratislave

17.11.2022

Parkovanie v Bratislave? Ak chcete pochopiť tú nekonečnú spleť a labyrint chodieb jeho pravidiel a zón a časov a poplatkov a možností ich nejako uhradiť, tak si vyčleňte naozaj dostatok času a trpezlivosti. Tento neprehľadný a vskutku na pochopenie náročný takmer hlavolam vymyslel alebo úplne mentálne slabý jedinec či skupina jedincov, alebo bezcitný génius, ktorý chce z [...]

Akú úroveň v školách očakávame? ??

30.10.2017

Verejnosť už možno počula niečo o tom, že sa v školách zaviedlo tzv. inkluzívne vzdelávanie, ale nepredpokladám, že si pod tým niečo predstavuje. Vo všeobecnosti to okrem extrémneho zaťaženia učiteľov neprináša ďalším zaintersovaným väčšie problémy, pokiaľ sa do bežnej triedy nedostane dieťa s tzv. ADHD diagnózou. Dokonca ani vtedy sa nemusí jednať o kritický [...]

Ursula von der Leyenová, Friedrich Merz

Brusel chce jednomyseľnú dohodu o miliardách pre Ukrajinu. Leyenová sa zhodla s Merzom: Všetky štáty EÚ musia niesť rovnaké riziko

06.12.2025 07:05

Európska komisia navrhla dva varianty finančnej podpory Ukrajiny v rokoch 2026 až 2027.

vianočná výzdoba, Liptovský Mikuláš

Kto vyhrá svetelný duel? V Mikuláši inštalovali bombastickú vianočnú výzdobu, chcú ňou konkurovať Popradu

06.12.2025 07:00

Radní investovali do efektnej výzdoby státisíce eur. Veria, že oživí centrum a podporí lokálnu ekonomiku

vojna na Ukrajine, Flamingo

ONLINE: Ukrajinci a Američania: Pokrok závisí od Moskvy. Kadyrov hrozí Kyjevu tvrdou odvetou za dron v Groznom

06.12.2025 06:10, aktualizované: 07:36

Skutočný pokrok k akejkoľvek dohode závisí od pripravenosti Ruska ukázať ozajstný záujem o trvalý mier, uviedlo vyhlásenie americkej diplomacie.

NATO, Ukrajina

Bude Európa čakať, kým Putin pošle do Pobaltia 700-tisíc vojakov? Víťazstvo Ruska bude stáť viac ako úspech Ukrajiny

06.12.2025 06:00

Expert: Ak naozaj chceme žiť podľa pekných prejavov o boji za demokraciu, vôbec by sme nemali uvažovať nad tým, či je Ukrajinu potrebné podporovať.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 16
Celková čítanosť: 42356x
Priemerná čítanosť článkov: 2647x

Autor blogu

Kategórie